Міжнародне дослідження соціально-емоційних навичок — в Україні

Міністерство освіти і науки України інформує, що Україна стала частиною першого масштабного міжнародного дослідження соціально-емоційних навичок, яке здійснює Організація економічного співробітництва та розвитку (OEСР) в різних країнах світу. Національним дослідницьким центром буде ГО «ЕдКемп Україна».
Що таке соціально-емоційні навички та для чого їх оцінювати?
Соціально-емоційні навички (м'які, гнучкі, навички XXI століття, soft або life skills) — це індивідуальні риси та характеристики, які можна розвивати протягом життя, вони важливі для навчальних досягнень, соціальних стосунків і згуртованості, конкурентоспроможності на ринку праці, активної громадянської позиції й добробуту людини загалом.
Зазвичай шкільна освіта орієнтувалася на академічну успішність. І лише нещодавно у світі та в Україні зокрема освітяни почали надавати увагу формуванню в учениць і учнів соціально-емоційних навичок. У 2019 році Організація економічного співробітництва та розвитку започаткувала Survey on Social and Emotional Skills (SSES) — Дослідження соціально-емоційних навичок (ДоСЕН) — перший міжнародний моніторинг.
«Академічні успіхи — лише один із чинників, що роблять людей, бізнеси та країни успішними. Роботодавці високо цінують м’які навички, і багато освітніх систем хочуть надавати їм пріоритет. Але завжди було важко надійно виміряти ці навички, а те, що не вимірюється, рідко затверджується. Наше дослідження стане новим словом у цьому»,— наголошує Андреас Шляйхер, директор директорату освіти та навичок ОЕСР, спеціальний радник з освітніх політик генерального секретаря ОЕСР, засновник PISA і ДоСЕН.
Цілі дослідження:
- інформувати учасників про соціально-емоційні навички учнівства;
- виявити вплив оточення підлітків на розвиток соціально-емоційних навичок;
- дослідити вплив політики культурного і соціоекономічного контексту на ці навички;
- сформувати розуміння впливу соціально-емоційних навичок учнівства на їхнє подальше життя;
- показати, що правдива, надійна та порівнювана інформація про соціально-емоційні навички може бути отримана від різних громад і середовищ.
Що вимірює ДоСЕН?
Дослідження вимірює рівень сформованості 17 соціально-емоційних навичок учнівства, які утворюють п’ять ключових вимірів і один додатковий:
- Широта кругозору (відкритість до досвіду)
- Виконання завдань (сумлінність)
- Взаємодія з іншими (орієнтованість на зовнішній світ)
- Регуляція емоцій (емоційна стабільність)
- Залученість (здатність до співробітництва)
- Додатковий вимір
Опитування складається із тверджень на кшталт «Я люблю дізнаватися щось нове» (про допитливість) або «Я спокійна / спокійний навіть у напруженій ситуації» (про стійкість до стресу). Учень чи учениця мають визначити своє ставлення до кожного твердження за шкалою: від 1 — цілком не погоджуюся, до 5 — цілком погоджуюся.
Більше інформації про Міжнародне дослідження соціально-емоційних навичок за посиланням.